بهار 84 - کتابخانه عمومی شهید جمشید توکلی فولادشهر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وب
"

شهید جمشید توکلی در یکم بهمن ۱۳۴۸ در شهرستان لنجان استان اصفهان چشم به جهان گشود. دانش آموز اول متوسطه در رشته انسانی بود که به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و در دهم اسفند ۱۳۶۵ در شلمچه بر اثر اصابت گلوله به فیض شهادت نایل شد. مزار این شهید بزرگوار در گلزار شهدای فولادشهر واقع است.
معرفی کتاب
"

داستان قنات

پدیدآور: محمدرضا افضلی

ناشر: فنی ایران (کتاب‌های نردبان)

تعداد صفحات: 24

منابع طبیعی از مهم‌ترین سرمایه‌های ملی هر سرزمین به‌شمار می‌رود و حفظ و بهره‌گیری بهینه از آن نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی هوشمندانه دارد. آب، مایه و جوهره حیات است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست.

«قنات» ابتکار هوشمندانه مردم ایران‌زمین برای استفاده از آب‌های زیرزمینی و تلاشی است در جهت رفع بحران‌های کم‌آبی در مناطق مرکزی و جنوبی کشور. در کتاب «داستان قنات» در سفری با کاوه و پدرش همراه می‌شویم و به روستایی در شهر یزد می‌رویم. کاوه که تا پیش از آغاز سفر، خانه پدربزرگ را جایی سرسبز و پُر از دار و درخت تصور می‌کرد با دیدن بیابان‌های خشک و تپه‌های شنی در طول مسیر، همه نقشه‌هایی که برای بازی و تفریح در باغ پدربزرگ کشیده بود نقش برآب می‌شود. پدرش می‌گوید باغ پدربزرگ سرسبز و پر از درختان میوه است. اما کاوه باور نمی‌کند و می‌پرسد پدربزرگ وسط این بیابان خشک و بدون آب چطور می‌تواند باغی سرسبز داشته باشد! داستان هم با همین پرسش آغاز می‌شود و تصور کودکان را به موضوع آب و کویر شکل می‌دهد. کاوه در این سفر پُر رمز و راز با قنات و عملکرد آن آشنا می‌شود. تصاویر رنگارنگ و زیبای این کتاب نیز در همنشینی با کلمات، داستان را جذاب‌تر و خواندنی‌تر کرده است.

 

 

 

آشنایی کودکان با مفهوم و ساختار قنات و اهمیت آن در مناطق کم‌آب، جغرافیا و ضرورت توجه به منابع آبی و صرفه‌جویی در مصرف آب، سبک زندگی ایرانی و آشنایی با فرهنگ و رسوم اقوام گوناگون از مهم‌ترین مطالب این کتاب به‌شمار می‌رود. کودکان با مطالعه این داستان ضمن سفری همراه با کاوه و قطره‌های باران با روشی سنتی برای حفاظت از آب آشنا می‌شوند.




تاریخ : پنج شنبه 84/1/18 | 12:0 صبح | نویسنده : کتابدار: عاطفه کاظمی | نظر
       



  • paper | خرید رپورتاژ دائمی | بک لینک دائمی
  • فروش رپورتاژ دائمی | فروش رپرتاژ آگهی