شعر پارسی - کتابخانه عمومی شهید جمشید توکلی فولادشهر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وب
"

شهید جمشید توکلی در یکم بهمن ۱۳۴۸ در شهرستان لنجان استان اصفهان چشم به جهان گشود. دانش آموز اول متوسطه در رشته انسانی بود که به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و در دهم اسفند ۱۳۶۵ در شلمچه بر اثر اصابت گلوله به فیض شهادت نایل شد. مزار این شهید بزرگوار در گلزار شهدای فولادشهر واقع است.
معرفی کتاب
"

کتاب شعر پارسی نوشته محمد کاظم کاظمی است که  انتشارات سپیده باوران آن را در 577 صفحه منتشر کرده است.

با نیم‌نگاهی به فرهنگ اجتماعی مردم ایران، در می‌یابیم که شعردوستی و شاعرانگی چه پیوند و ارتباط عمیقی با این مردم دارد. ایرانیان از دیرباز، با شاعران بزرگشان ارتباطی نزدیک داشتند. جاذبه زبان شعر و جادوی آن،   همواره تا جایی بر ذهن و جان مردم رسوخ کرده، که بر کل جهان بینی آنان سایه می‌افکند.

کتاب "شعر پارسی" سرگذشت شعر فارسی را از زایش و خاستگاه آن و سیر تکامل و تحول آن تا به امروز در مقابل چشم خواننده قرار می‌دهد.

محمدکاظم کاظمی که خود شاعری تواناست در این اثر می‌کوشد، تا ضمن ارائه تاریخچه‌ای از شعر فارسی، شاعران مطرح و آثار شاخص آن‌ها را به مخاطب معرفی نماید. این کتاب سعی دارد تا گزیده‌ای مختصر و در عین حال جامع از شعر فارسی باشد، همراه با سیری گذرا بر تحولات این شعر و آشنایی با شاعران فارسی زبان. به گفته نویسنده، مخاطبان این کتاب کسانی هستند که بخواهند بدون نیاز به منابع گوناگون تاریخ ادبیات و دیوان‌ها و مجموعه شعرهای شاعران، با نمونه‌های برجسته شعر فارسی و سیر تحول آن آشنا شوند.

کتاب آموزشی "روزنه" از همین نویسنده، مخاطب را با عناصر و سبک‌های شعری آشنا می‌کند. کتاب  "شعر پارسی" نیز به عنوان مکملی بر این کتاب، شاعران را به همراه نمونه‌های اعلای شعرشان معرفی می‌نماید.

در آغاز، شعر فارسی، عناصر و انواع ابتدایی آن به همراه ادوار تاریخی، ویژگی‌ها و شاعران شاخص هر دوره معرفی می‌شوند. پدر شعر فارسی رودکی در آغاز دفتر، عرصه را برای حضور شاعرانی چون حکیم فردوسی، فرخی و منوچهری، ناصر خسرو، خیام، نظامی، عطار و دیگر شاعران و سخنوران باز می‌کند و هر کدام از این شاعران به تناسب دوره تاریخی به مخاطبان معرفی می‌شوند. آشنایی با سبک‌ها، رویدادهای تاریخی و جریان‌های اثرگذار بر شعر فارسی نیز از مباحث مهم این کتاب به به‌شمار می‌آید. شعر افغانستان و تاجیکستان هم، به سبب حضور زبان فارسی در این سرزمین‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در پایان، دفتر شعری گردآوری شده که گلچینی از شعر شاعران پارسی است. این دفتر گزینشی از باغ شعر پارسی است به ذوق و سلیقه محمدکاظم کاظمی.

این اثر بهترین نمونه‌های شعر فارسی را به مخاطب معرفی و سیر تحول شعر فارسی را نشان می‌دهد. اگر شما هم به شعر علاقه‌مند هستید خواندن این کتاب را از دست ندهید.




تاریخ : شنبه 98/2/21 | 1:0 عصر | نویسنده : کتابدار: عاطفه کاظمی | نظر


  • paper | خرید رپورتاژ دائمی | بک لینک دائمی
  • فروش رپورتاژ دائمی | فروش رپرتاژ آگهی