معرفی کتاب «حج از دیدگاه قرآن» - کتابخانه عمومی شهید جمشید توکلی فولادشهر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وب
"

شهید جمشید توکلی در یکم بهمن ۱۳۴۸ در شهرستان لنجان استان اصفهان چشم به جهان گشود. دانش آموز اول متوسطه در رشته انسانی بود که به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و در دهم اسفند ۱۳۶۵ در شلمچه بر اثر اصابت گلوله به فیض شهادت نایل شد. مزار این شهید بزرگوار در گلزار شهدای فولادشهر واقع است.
معرفی کتاب
"

«حج از دیدگاه قرآن»
پدیدآور:‌ سید محمد حسینی‌بهشتی
ناشر:‌ بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید آیت‌الله دکتر بهشتی
تعداد صفحات: 179

شهید بهشتی شخصیتی که به فرمایش امام رضوان‌الله‌علیه خود به تنهایی یک ملّت و خارِ در چشم دشمنان اسلام بود، و به فرمایش رهبر معظّم انقلاب شخصیتی مؤمن، منطقی، معتقد، صادق، مخلص و پایبند به اصول و مبانی.

کسی که بخواهد به اصول و مبانی اسلام پایبند باشد،‌ قبل از هر چیز باید خوب این اصول و مبانی را بشناسد و شهید بهشتی چنین شخصیتی بود؛ در این اثر، با همان رویکرد و بر اساس اصول و مبانی اسلام، مبتنی بر آیات قرآن و با تکیه بر روح تعالیم اسلامی و مشاهدات عینی به تبیین ابعاد، ظرایف و دقایق این رکن شریعت محمدی صلی‌الله‌علیه‌وآله پرداخته و فلسفه آن را تشریح کرده است. حجی که خود، یکی از شعائر بزرگ اسلامی است که درخشش ویژه‌ای در تاریخ اسلام داشته و نقش محوری در وحدت و تقویت بنیه معنوی مسلمانان ایفا می‌کند.

از منظر شهید بهشتی مناسک حج بیش از هر چیز ناظر بر ایجاد و تقویت روحیه برادری دینی و ایمان به عقیده توحید است. ایشان پیرامون این دو محور و نقش تربیتی حج بر آحاد امت اسلامی و تأثیر مراسم و مناسک حج بر روابط برادری مسلمانان و مقابله آنان با مظاهر شرک و کفر بسط کلام داده و حج را عامل نیرومندی در همبستگی و اتحاد مسلمانان جهان می‌شناساند که اهمیت اجتماعی آن را نمی‌توان نادیده گرفت. همچنین ایشان، استقرار عقیده راستین یکتاپرستی در باور مسلمانان را از جمله نتایج تشریع حج می‌نامد و با مراجعه به آیات حج که از مبدأ وحی نازل شده و با الهام از آن، خط مشی هر مسلمان را در زندگی فردی و اجتماعی مشخص می‌سازد و او را به تکامل معنوی هدایت می‌نماید.

برخی از عناوین تأمّل‌برانگیز کتاب عبارتند از: آیات حج؛ موهومات و خرافات به جای حج؛ سابقه‌ی تاریخی حج (با عناوینی نظیر:‌ صلح حدیبیه؛ فتح مکه؛ حجة الوداع)؛ حج و بهره‌های اقتصادی آن؛ سوغاتی در سفر حج؛ نتایج اجتماعی حج؛ حج و روابط بین زن و مرد؛ فلسفه تشریع قربانی؛ ابعاد سیاسی حج؛ تأکید ائمه علیهم‌السلام بر رفتن به حج (ولو در زمان استقرار حکومت‌های جائر)؛ حج و خودسازی؛ رابطه‌ی احکام حج با خودسازی و جهاد با نفس و... .




تاریخ : دوشنبه 102/4/12 | 2:44 عصر | نویسنده : کتابدار: عاطفه کاظمی | نظر


  • paper | خرید رپورتاژ دائمی | بک لینک دائمی
  • فروش رپورتاژ دائمی | فروش رپرتاژ آگهی