امی نوتر: مادر جبر نوین - کتابخانه عمومی شهید جمشید توکلی فولادشهر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وب
"

شهید جمشید توکلی در یکم بهمن ۱۳۴۸ در شهرستان لنجان استان اصفهان چشم به جهان گشود. دانش آموز اول متوسطه در رشته انسانی بود که به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت و در دهم اسفند ۱۳۶۵ در شلمچه بر اثر اصابت گلوله به فیض شهادت نایل شد. مزار این شهید بزرگوار در گلزار شهدای فولادشهر واقع است.
معرفی کتاب
"

کتاب امی نوتر: مار جبر نوین نوشته مارگارت تنت است که انتشارات مازیار آن را در 144 صفحه منتشر کرده است.

داشتن ذهن و فکری توانا به انسان کمک می‌کند از هر لحاظ آماده مقابله با مشکلاتِ پیشِ رو شود و بدون خستگی از دشواری‌های مسیر زندگی، با نیرویی مضاعف، به‌سوی اهداف و آینده‌ای روشن حرکت کند و فردای زیباتری را برای خود و دیگران رقم زند.

«آمالیه امی نوتر» یکی از افرادی است که مشکلات زندگی را ناچیز انگاشت و با صبر و پشتکار نام خود را در جهان جاودان ساخت.

مادرِ مهربان و سخت‌کوشِ «امی» و حتی پدر دانشمندش «ماکس نوتر» امیدوار بودند دختر هنرمند و خانه‌داری تحویل جامعه دهند؛ امی ارزش هنر و خانه‌داری را می‌دانست امّا استعداد خدادادی و اراده پولادینش او را به سمت دیگری برد و از او چهره‌ای ماندگار ساخت.

در سال 1898، شورای آموزشی دانشگاه «ارلانگن»، ورود زنان به دانشگاه را ممنوع کرد و بعد از یک سال پیگیری، بر اساس تصویب تبصره‌ای، امی اجازه یافت به‌صورت محدود در سخنرانی‌ها و درس‌های دانشگاه حاضر شود؛ با تمام سختی‌ها و تبعیض‌های ناروای جنسیتی او در سال 1908 به‌عنوان نخستین زن آلمانی از پایان‌نامه دکترای خود در دانشگاهی که روزی حق ورود به آن را نداشت (ارلانگن) دفاع و مدارج علمی ارزشمندی در دانش ریاضی کسب کرد. امروز از امی نوتر با عنوان «مادر جبر نوین جهان» یاد می‌شود؛ او توانست، سهم ممتازی در جبر انتزاعی و فیزیک نظری ایفا کند و بزرگانی مانند آلبرت انیشتین، ژان دیدونه، هرمان وایل و... او را ستوده‌اند.

ماجرای پرفرازونشیب زندگی «امی نوتر» را در کتاب مارگارت تنت با عنوان «امی نوتر: مادر جبر نوین» و با ترجمه روان و گویای حسن فتاحی دنبال کنید.




تاریخ : چهارشنبه 96/12/9 | 9:0 صبح | نویسنده : کتابدار: عاطفه کاظمی | نظر


  • paper | خرید رپورتاژ دائمی | بک لینک دائمی
  • فروش رپورتاژ دائمی | فروش رپرتاژ آگهی